Georganiseerd op reis.

Degenen die mijn verhalen al een tijdje volgen weten dat ik graag reis. Het liefst naar mooie zonnige oorden met een lekker strand. En al sprak een oud vriendin van mij ooit de wijze woorden “het leven bestaat niet alleen uit liggen bij het zwembad met je flip flops aan!” komt mijn persoonlijke happiness daar wel tot leven. Zo ook weer ervaren tijdens mijn laatste avontuur.

Portugal stond op de verlanglijst en zeker na het hele corona dilemma, ben ik meer dan ooit mijn bucketlist aan het afvinken. “Ja, leuk” , zegt mijn Peter, “ik ken het, ben er jaren geleden geweest om zaken te doen, we gaan dan naar de Algarve en verblijven in Albufeira.” Ik knikte instemmend niet wetende wat me boven het hoofd hing. Natuurlijk hadden er allerlei alarmbellen moet gaan rinkelen bij het woord Albufeira, maar ik schat mijn man hoog in en vertrouwde op zijn reiskennis. We vonden een leuk wit designhotel met de legendarische naam “Hotel California”. Het zag er gelikt uit en we zouden zo vanuit onze deur in de oude stad van Albufeira wandelen, gevuld met leuke winkeltjes, terrasjes en alles waar ik zo blij van word.

We hadden er veel zin in, een weekje zon na deze meer dan vreemde zomer. Ik had mijn herfstdip van 2021 eigenlijk al gehad en kon niet wachten om weer te genieten van een gegarandeerde week zon. De laatste trip voelde alweer ver weg en mijn lijf hunkerde naar warmte.

Nou heb ik de tik om op reis van alles mee te nemen waar ik eigenlijk vanaf wil. U moet denken aan restjes crème, make-up die op zijn eind lopen, lippenstiftjes die uitgeput raken en vooral kleding en tassen die hun mooiste tijd gehad hebben. “Nou”, zegt mijn man, “dat heb ik nog nooit gehoord, bij ons ging altijd alles nieuw en vol gevuld de koffers in”. Ik haal mijn schouders op en ben normaliter al weken van tevoren van alles aan het verzamelen. het gaat van oude onderbroeken, echt waar, tot aan bikini’s die hun beste tijd gehad hebben en vooral de oude handdoeken en kleding.

Vroeger vloog ik alleen met handbagage met Joy naar oa Griekenland om dan op de terugweg weer ruimte in de koffer te hebben, geen extra kilo’s te moeten betalen en volop ruimte voor souvenirs op de terugweg. Vaak legden we de tas met spullen bij de kerk voor arme mensen en wilde ik graag geloven iets goeds achter te laten waar een ander nog blij mee was. Los van de onderbroekjes natuurlijk, die belandden in de prullenbak. Heb me vaak afgevraagd wat een schoonmaakster daar dan wel eens van denkt. Nagenoeg heb ik er nooit commentaar op gehad maar dat zou altijd nog steeds kunnen, want op onze volgende reis gaat het weer op dezelfde manier. Een paar uitgezakte stuks mee die we dan elke keer uitwassen om ze vervolgens op het einde te dumpen! Zalig!

Het geeft mij meteen een opgeruimd gevoel thuis en ook in mijn hoofd. Heerlijk, ik kan het iedereen aanraden. Zo komen we elke keer weer helemaal opgeladen, opgeruimd en een stuk lichter, vooral financieel uiteraard, terug. Prima reisje weer gemaakt maar al is het land Portugal meer dan prachtig om te zien en is de kustlijn er een waar ze verdomd trots op zijn, voor mij zal het wel bij 1 keer blijven. We hebben vooral veel kilometers gemaakt waarbij ik altijd rijd en Peter het heerlijk vindt dat hij rondgetoerd wordt maar de intensiteit van zoeken en vinden is in het buitenland toch altijd net iets spannender met dito verkramping af en toe. Dus na vijf dagen van avontuur ” on the road” was ik toe aan rust. Nu vonden we die rust niet in Albufeira, soort van “oh oh Cherso” taferelen maar dan erger.

Tussen de gekte door, met gebogen hoofd, handen op mijn oren en vooral snel wandelend vooruit vloog Peter achter me aan. De kunst was om geen oogcontact te maken want dan hadden ze beet, “Fancy a drink”? Overal stonden ze, de proppers van weleer. Ik was eigenlijk vergeten dat ze nog bestonden, zo fanatiek. Het was vermoeiend elke dag hiermee geconfronteerd te worden. Zo zie je maar voor de jeugd het walhalla, voor ons de hel.

Toch zijn we wel in mooie oude plekjes beland en is het me gelukt de mooiste plaatjes te schieten in stukjes echt Portugal wat van origine onder bezetting is geweest door de Grieken en de Moren. En precies dat fascineerde mij ook. Daarom dacht ik daar de mooiste stukjes in Griekse sfeer te vinden. En los van een prachtige oude gevel, een pittoresk klein straatje met hier en daar mooie uitzichten, zou ik een ieder Albufeira afraden. We hebben samen veel gedaan, gelachen en lekkere restaurantjes opgezocht, heerlijk samen quality time gehad maar ook deze reis gaan we niet herhalen.

Maar dat is ook het leuke van reizen en ontdekken. Je leert steeds beter wat bij jou past. Ik merk aan mezelf dat ik het graag overzie. Vandaar dat ik waarschijnlijk ook zo goed op een eiland resoneer. Of een klein gebied wat comfortabel te behappen is. Wellicht heeft het ook met de leeftijd te maken of de levensfase waarin ik mij nu begeef. Graag comfort en niet meer afzien want dat is reizen ook.

Ik verheug me alweer op de volgende, lekker georganiseerd!

2 thoughts on “Georganiseerd op reis.

  1. Oh oh oh wat zit ik met een smile op mijn smoeleke en herken ik veel hierin: die onderbroekskes!!!🤣🤣🤣 restjes crèmetjes en make upjes, kleding etc, om die achter te laten en leuke dingen mee te nemen!
    Maar meen je dat van Portugal? Vre-se-lijk! Ik ken alleen Lisboa en omgeving en vind het daar altijd heerlijk toeven, alhoewel het alweer ‘even’ geleden is… maar de bewoners daar, de vriendelijkheid hebben me altijd vertederd… ik wil er graag weer heen, maar zou huilen als dat ook is geworden zoals je beschrijft hierboven. Afijn, voor mij begint zaterdag ‘n weekje genieten met mijn zus (die in Frankrijk woont en die ik vreselijk mis altijd) in en van Rome, stad van de romantiek en liefde! Rome, die nauwelijks is veranderd ten opzichte van welke stad dan ook, ja zelfs Parijs…
    Schrijf maar gauw weer, ik geniet ervan!
    Knuffel,
    Frances

    Like

Plaats een reactie